Presentation at “Cultura Democratica”

Presentation / Presentazione del 12/Sept/2009

English / Italiano (sotto il video)

The organisers had given me two hours to present on communication in politics (including campaigning through social media).

I settled upon a flexible road-map because I wanted to create an opportunity for the participants to express their opinions. Most presentations, espescially in continental Europe tend to be monologues where the audience sits passively and is expected to absorb dense and sometimes deliberately obscure.

In the end, the presentation was thus:

Part 1) “If you (the audience) were the communications team of your party’s candidate, and your candidate had to participate in a presidential debate in a month from now: what would you do; what would you suggest; what would your strategy be?

Part 2) Focus on http://www.mybarackobama.com, where I state that the genius of the campaign was to reduce the distance between “emotion” and “action”.

Part 3) At the request of the audience, we then focused on the French Presidential Debate between Ségolène Royal and Nicolas Sarkozy. In particular, I demonstrate how Mr Sarkozy was far more prepared and had a communications strategy to meet this challenge. (see an earlier post on Presidential Debates)

What you see in the video below are excerpts of the presentation (in Italian). For the entire 2-hours presentation click here.

Special thanks to my "mentor" Brunella Devoti who dealt with the logistics throughout the conference and introduced my talk.

Questo e’ il reso-conto del mio intervento a Cortona a l’occasione dell’evento “Cultura Democratica”

Come accade spesso (e a maggior ragione in Europa continentale), questo tipo di presentazione si trasforma in un diluvio di informazione che per il pubblico e’ difficile da gestire. C’e’ da scommettere che in certi casi, l’opacita’ e la densita’ della presentazione e’ il risultato, non di un presentatore che non a cura di chi lo ascolta, ma, che sono volute.

Decidetti dunque di far partecipare il pubblico; di dare lui l’opportunita’ di esprimersi, di rivelare quante opinioni contrastanti possano esserci e di diriggere il dibattito. Il meta-messaggio che volli trasmettere tramite l’interazione, e’ che la comunicazione in politica e’ un tema molto complesso.

Percio’, la sessione fu divisa in tre parti:

1) “Se voi foste i consiglieri di un candidato, e che questo candidato dovra’ affrontare il suo avversario in un dibattito televisivo in un mese da oggi; cosa gli consigliereste di fare?

2) Il caso di mybarackobama.com e come il sito ha accorciato le distanza tra “emozione” e “azione”.

3) Per decisione del pubblico, e’ stato approfondito e in fine dimostrato che Nicolas Sarkozy fu molto piu preparato di Segolene Royal durante il dibattito presidenziale del 2005. (Articolo sul tema Presidential Debates).

Tutta la presentazione (2 ore) puo’ essere vista cliccando qui (richiede quicktime).

Vorrei ringraziare Brunella Devoti, il mio "tutor" a Cortona per il suo aiuto e professionalismo. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s